10 tips om donaties te werven
10 TIPS OM DONATIES TE WERVEN
Tip 1
Maak de actiepagina jouw pagina
Een actiepagina met een paar persoonlijke foto’s en teksten zorgt voor meer donaties. Upload persoonlijke foto’s die met jou en jouw actie te maken hebben. En vertel waarom jij de actie bent gestart. Voeg daar een streefbedrag aan toe. Je hoopt natuurlijk dat iedereen om je heen gezond blijft. En dat ze er zelf een aandeel in kunnen hebben door o.a. goed voor hun weerstand te zorgen. Of misschien heb je wel iemand die aan een spijsverteringsziekte lijdt en pleit je voor meer onderzoek. Redenen te over. Vertel het! Het gros van je supporters zal doneren omdat ze je aardig vinden en benieuwd zijn naar jouw motivatie om deze actie te starten.
Tip 2
Eerst een paar donaties, dan pas verspreiden
Dit blijkt een gouden tip te zijn dus let goed op: Voordat je iedereen gaat vertellen over je actie is het verstandig om alvast een paar donaties te hebben. Vraag je familie en beste vrienden eerst persoonlijk om een donatie te doen voordat je alle andere mensen vraagt om te doneren. Goed voorbeeld doet namelijk goed volgen.
Tip 3
Zet de link van je actiepagina onder al je mails
Zet de link van je actiepagina met oproep onder je naam/handtekening in al je e-mails zodat iedereen die je mailt de actie ziet. Makkelijk in te stellen en daarna heb je er geen omkijken meer na. Easy does it.
Tip 4
Mondeling overtuigen en met hulp van mobiel
Normaliter vertel je op je werk, school, vereniging, in de kantine en feestjes etc. over de actie die je bent gestart. En vraag je ze direct om je te sponsoren. Boter bij de vis! Iedereen kan eenvoudig met hun smartphone je actie bekijken en doneren. In deze tijd sta je wel in contact met iedereen maar dat is meestal niet live. Toch krijg je via Zoom / Teammeetings wellicht ook al mensen enthousiast.
Bookmark je actiepagina in je internetbrowser van je mobiel en neem ze “live” op die manier mee naar jouw pagina!
Tip 5
Stuur WhatsApp & groepsberichten
Maak een WhatsApp-groep aan met veel van je contacten die elkaar kennen. Stel je vraag en verwijs naar je actiepagina. Bedank in deze groep de mensen die aangeven dat ze gaan doneren zodat alle groepsleden dat zien. Hierdoor is de kans groter dat anderen zich ook betrokken voelen en je actie zullen steunen. Als één schaap over de dam is...
Tip 6
Promoot jouw actiepagina overal met QR
Jouw pagina heeft een unieke QR code. Laat hem scannen vanaf je mobiele telefoon, zet ‘m in je e-mailhandtekening of print hem uit en hang hem op bij je voordeur of bij je plaatselijke supermarkt. Iedereen die hem scant, komt rechtstreeks op jouw donatieformulier uit.
Tip 7
Social media
Plaats regelmatig deze op social media
Op je actiepagina kan je eenvoudig blogberichten toevoegen. Deze kun je delen via social media. Vertel ook via statusupdates regelmatig hoe het staat met je actie. Vergeet daarbij de Insta-stories niet. De kracht van een boodschap zit hem doorgaans in de herhaling… Dus hoe vaker men ziet dat men jou kan sponsoren, des temeer kans dat ze dat ook daadwerkelijk zullen doen.
Voorbeelden van statusupdates:
Vertel wat over je voorbereidingen naar de ONE CHALLENGE toe. Deel je trainingen, net nieuw gekochte schoenen, de omgeving van je route en plaats het in de community.
Bedank mensen in het openbaar elke keer als je een donatie krijgt. Doordat anderen dit zien zullen ze eerder geneigd zijn om dit ook te doen. Echt, het helpt!
Tip 8
Betrek je donateurs bij je eindsprint!
Ervaring leert dat de laatste twee weken van je actie het meeste gedoneerd wordt. Dat is dus de eindsprint voor je actie. Zet dan ook je eindsprint goed in en vraag je donateurs om hulp daarbij. Want die zullen ook graag willen dat je je streefbedrag haalt.
Tip 9
Benader bedrijven om je te sponsoren
Vergeet niet om ook bedrijven te benaderen om je te sponsoren. Je werkgever, een goede klant of een fijne leverancier.
Tip 10
Houd vol: blijf mensen herinneren!
Niet iedereen zal direct gaan doneren. Stuur daarom herinneringsmails of WhatsApp-berichten als ze nog niet hebben gedoneerd. De aanhouder wint! De kracht van succes zit hem vaak in de herhaling!
Hulp nodig? Wij staan voor je klaar!
Wij helpen je graag om je actie tot een succes te maken. Neem gerust contact op voor inspiratie via acties@mlds.nl